Fallstudier i 50-70-talsets bildominerade stadsdelar
Projektgruppen har valt ut fyra fallstudieområden som har kartlagts och analyserat. Därefter har förslag på mobilitetslösningar och stadsbyggnadskoncept tagits fram, skräddarsydda för en omställning till rikare grannskap för respektive område.
De studerade områdena planerades mellan 50 till 70-talet och har gemensamt att de präglas av bilens framkomlighet som då var på modet. Parkering och trafik upptar stora ytor och orsakar miljöproblem i närområdet i form av bristande stadskvalitet, trafikstörningar och otrygghet. Den otidsenliga stadsstrukturen i genererar ett stort bilberoende och högt bilinnehav. Fallstudieområden:
Vi har fler parkeringsplatser än människor i Sverige och mer parkeringsyta än bostadsyta per person
Privatägda bilar står stilla mer än 96% av tiden
Hälften av de bilresor som görs är kortare än 5 kilometer
Omställning till rikare grannskap
Stadsbyggnads- och mobilitetsprinciperna som lyfts fram i rapporten kan bidra till en omvandling av de bildominerade stadsdelarna. Projektgrupper ser möjligheter att vidareutveckla stadsdelarna med fler bostäder, bättre bostadsgårdar, mer inbjudande offentliga rum, mer grönska, mer trafiksäkra miljöer och att hållbara färdsätt blir ett självklart val.
Forskningsprojektet drivs av Nyréns Arkitektkontor, Trivector Traffic, RISE Research Institutes of Sweden och KTH i samarbete med Stockholms stad, Svenska bostäder, Familjebostäder, John Mattson, K2A Knaust & Andersson Fastigheter, SKB, Sveafastigheter, Laterre Fastigheter, Rikshem och EC2B.
Projektet har fått stöd av Vinnova, InfraSweden och Arkus stiftelse och förening. Slutrapporten går att ladda här.
För mer info, se gärna den här videon där Katarina Borg berättar mer om projektet. Katarina är projektledare och specialist stadsbyggnad och social hållbarhet på RISE Research Institutes of Sweden.